VRAAG:
Wat zeggen de geleerden van de Dīn en muftīs van de Heilige Wet over de volgende kwestie: Is het toegestaan voor een vrouw om het gezicht van haar man te zien nadat hij is heengegaan, en evenzo kan een man het gezicht van zijn vrouw zien nadat zij is heengegaan en kan hij haar in haar graf laten zakken?
Vraagsteller: Sarfraz uit UK
ANTWOORD:
بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایۃ الحق والصواب
Als de echtgenoot van een vrouw overleden is, dan bevindt zij zich in zijn ‘Iddah [wachtperiode] van overlijden, vandaar dat zij vanuit één perspectief nog steeds in de Nikāh [huwelijk] van haar echtgenoot is, dus zij mag haar echtgenoot baden en aanraken, daarom is het zeker toegestaan om zijn gezicht te zien en te bekijken. Echter, een echtgenoot – bij het overlijden van zijn vrouw – mag haar niet aanraken, maar hij mag haar lichaam op zijn schouders dragen ten tijde van de begrafenis en haar in het graf laten zakken, en hij mag ook naar haar gezicht kijken, maar hij mag haar niet aanraken.
Zoals Sayyidī A’lāhadrat Imām Ahmad Ridā Khān – op wie zijn ontelbare barmhartigheden rusten – verklaart: ‘Alleen vreemden [niet-bekenden i.e. niet-Mahrams] die het lichaam aanraken, op hun schouders tillen, het naar het graf brengen; wat heeft de echtgenoot verkeerd gedaan. Deze zaak is slechts ten onrechte bekend & ten onrechte berucht onder de onwetenden. Ja, het is verboden voor een man om zijn overleden vrouw aan te raken; het is toegestaan voor hem om te kijken.
“کمانص علیہ فی التنویر والدروغیرھما”
‘Net zoals het duidelijk expliciet vermeld staat in Tanwīr al-Absār, Durr Mukhtār, etc.’
Het is een vreemdeling [niet-Mahram] zelfs niet toegestaan om te kijken; het is een Mahram toegestaan om andere dingen aan te raken dan de buik, de rug en vanaf de navel tot [en met] de knieën.’
[Fatāwā Ridawiyyah, vol. 9, p. 138].
Verder staat er in Fatāwā Ridawiyyah dat zolang een [weduwe] vrouw in de ‘Iddah [wachtperiode] van haar overleden echtgenoot blijft, het aanraken van zijn lichaam – zelfs het geven van Ghusl – toegestaan blijft.
واللہ تعالی اعلم ورسولہ اعلم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کتبہ وسلم
کتبہ ابو الحسن محمد قاسم ضیاء قادری
Beantwoord door Mufti Qasim Zia al-Qadri